Obróbka cyfrowa obróce nierówna

Obróbka cyfrowa fotografii, to proces, którym reklamuje się większość profesjonalnych fotografów. Jest obowiązkowy do uzyskania wysokiej jakości zdjęć. Jednakże czy każda obróbka jest taka sama i tyle samo warta?

Obróbka zdjęć ślubnych

W poszukiwaniu fotografa, także ślubnego, można łatwo zauważyć, że większość z nich oferuje zdjęcia ślubne w innym stylu – indywidualnym, wypracowanym przez danego fotografa. Właśnie między innymi dzięki temu są oni mniej lub bardziej poważani. Trafiają  w gust takich klientów, a nie innych. Obróbka cyfrowa jest najważniejszym etapem tworzenia fotografii. Fotografowie, którzy jej nie stosują nie są warci zatrudnienia.

Jeśli fotograf twierdzi, że poddaje zdjęcia obróbce cyfrowej, to jeszcze niestety nie oznacza, że jego fotografie będą bardzo dobre. Wielu fotografów, może robić to niestarannie, na szybko, bez zastanowienia.

Zdjęcia prosto z aparatu

Po wykonaniu zdjęcia w aparacie cyfrowym, dane z matrycy są zawsze poddawane obróbce cyfrowej przez automatyczne oprogramowanie aparatu. Z racji, że jest ono mniej lub bardziej zautomatyzowane, fotografie mogą wyjść udane lub nie. Mogą być za jasne, za ciemne, za żółte, za niebieskie – wiele możliwości. Takie zdjęcie jest zapisywane w popularnym skompresowanym formacie JPG, który ze względu na swoją specyfikacje nie bardzo nadaje się do obróbki. Dlatego profesjonalni fotografowie używają formatu RAW. Nie jest on typowym zdjęciem, które można oglądać na komputerze, lecz zapisami danych z matrycy, który nie został poddany obróbce przez oprogramowanie aparatu i jest gotowy na obróbkę przez fotografa przy użyciu oprogramowania komputerowego. Jeżeli fotograf nie umie używać takiego oprogramowania, efekt jego obróbki fotografii, może być gorszy niż ten z oprogramowania aparatu. Spotkałem się z takimi sytuacjami. Zdjęcie RAW jest dopiero po obróbce eksportowane do JPGa i można je oglądać w popularnych przeglądarkach zdjęć.

A jeśli ktoś twierdzi, że każdy dobry fotograf zawsze powinien robić dobre zdjęcia już od razu prosto z aparatu, bez obróbki komputerowej, bardzo się myli. Zdjęcie poddane dodatkowej obróbce cyfrowej zawsze będzie lepsze.

Etapy obróbki cyfrowej fotografii

Rozbicie procesu obróbki zdjęć na małe elementy pozwoli uzmysłowić Wam co fotograf może zrobić z Waszym zdjęciem, a czego nie, bo na przykład, jego usługa tego nie obejmuje. Tak jak wspomniałem do obróbki na komputerze nadaje się tylko format RAW. Zdjęcia JPG  można poprawiać w bardzo niewielkim stopniu.

Brak obróbki

Oddanie klientowi fotografii zgranej prosto z aparatu – metoda ta może sprawdzić się tylko w przypadku gdy warunki do wykonywania zdjęć będą bardzo dobre i przede wszystkim stałe. W przeciwnym wypadku automatyczne oprogramowanie aparatu, może nie dać sobie rady i zdjęcia nie będą udane. Jeśli zdjęcia prosto z aparatu będą prawidłowe, to na pewno nie będą „zwykłe” – beż żadnego stylu.

  1. Poprawki podstawowe

    Poprawianie jasności (stopnia naświetlenia) fotografii – jeśli zdjęcie jest prześwietlone lub niedoświetlone, można to łatwo skorygować. Do tego oczywiście poprawa balansu bieli (za zielone lub za niebieskie zdjęcia), kontrast, nasycenie, kadrowanie.
    Zdarza się, że tani fotografowie, którzy także twierdzą, że obrabiają wykonane przez siebie zdjęcia, nie wykonają w pełni nawet tego podstawowego etapu. Wtedy fotografie często są gorsze niż te „prosto z aparatu” – często bez kontrastu, źle wykadrowane – mdłe.
    Jeśli fotograf dobrze wykonuje ten etap i na tym zaprzestaje, można uznać, że jego fotografie są prawidłowe.

  2. Obróbka dodatkowa

    Pozwoli osiągnąć już trochę ciekawszy efekt, stanowczo odróżniający zdjęcie od takiego, które wyszłoby prosto z aparatu.
    Na tą obróbkę składają się: poprawa świateł i cieni, bieli i czerni, edycja kontrastu i wyrazistości, modyfikacja winiety i podobne zabiegi, które czynią zdjęcia ciekawszymi i bardziej rzucającymi się w oczy.
    Jeśli fotograf dobrze wykonuje ten etap, tzn nie ma zbyt wielu niedociągnięć, można uznać, że jest to już dobry fotograf.

  3. Obróbka nadająca styl

    Tutaj wkraczamy w to, co nazywamy indywidualnym stylem obróbki zdjęć danego fotografa. To jest tak na prawdę to, za co płacimy jeśli wybieramy fotografa z wyższej półki cenowej.
    Poprzednie etapy obróbki ograniczają się do operowania dziesięcioma suwakami w programie do obróbki zdjęć. Jednakże jest ich około pięćdziesięciu. Możliwości jest więc tysiące. Z czasem fotografowie wypracowują sobie własny styl i gotowe rozwiązania, często też eksperymentują, aby uzyskać inny efekt. W obróbce artystycznej fotografii nie ma reguł. Jednym będzie się podobać, a innym nie.
    Tutaj już zależy od Państwa, styl obróbki którego fotografa będzie Wam odpowiadał najbardziej.

  4. Retusz zdjęć

    Jest także obróbką zdjęć, ale w skład obróbki fotografii wcale nie musi wchodzić retusz. To już inny etap polegający na ingerencji w zawartość zdjęcia. W przypadku fotografii ślubnej są to z reguły poprawy niedoskonałości skóry, czasem sylwetki. Rzadko kiedy też usuwanie rzucających się w oczy elementów otoczenia. Najdrożsi fotografowie z reguły oferują retusz w cenie. Jednakże to nie jest tak, że retuszują każdą osobę na każdym zdjęciu. Ogranicza się to pary młodej, świadków oraz ewentualnie rodziców i to na zdjęciach, gdzie warto się tym zająć i przyniesie to stanowczą poprawę (np. zdjęcia z bliska).
    Podstawowy retusz zazwyczaj polega na wygładzaniu niedoskonałości skóry twarzy, podkowy pod oczami, biel zębów, czasem może też trafić się poprawa wyrazistości oczu. Jeśli chodzi o takie bardziej wstydliwe/przykre niedoskonałości jak nos, broda, itp, fotografowie tego nie poprawiają, chyba że się wcześniej porozmawia się o tym z wybranym fotografem i zwróci się uwagę na to, że chce się, żeby w Waszym przypadku poprawiać nos lub brodę.
    Według mnie należy unikać fotografów, który nieumiejętnie retuszują twarze tak bardzo, że zanikają zupełnie jej rysy. Szczególnie, gdy są do tego używane do tego jakieś automatyczne programy wygładzające skórę. To jest bardzo złe.

Artykuły na tej stronie internetowej są moimi własnymi przemyśleniami na podstawie moich doświadczeń jako fotografa ślubnego.
Nie każdy musi się z nimi zgadzać. Nie wolno kopiować treści artykułów bez mojej zgody.

Skomentuj post!

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *