Jak oglądać zdjęcia ślubne

01 Sty 2017 Paweł In Porady fotografa Tags:

Duże zdjęcia podobają się bardziej. Dlatego przekonuję swoje pary młode do oglądania swoich zdjęć ślubnych w dużych formatach.

Wrażenie, jakie wywiera fotografia ślubna na oglądającym nie zależy tylko od jej jakości, stylu, kompozycji i wyglądu osoby na nim się znajdującej. Wielokrotnie przekonałem się, że to samo zdjęcie oglądane na monitorze komputera, na małej odbitce (9×13), na dużej odbitce (15×21), czy na ekranie telewizora (42″), wywierało na mnie trochę odmienne odczucie.

Ta sama fotografia najmniej podoba mi się na ekranie monitora, mała odbitka papierowa tez nie robi wrażenia, efekt wow jest tylko w przypadku patrzenia na jej duży format, minimum 13×18 cm. Telewizory LCD mają zazwyczaj dodatkowo wyostrzony obraz i nasycone kolory, co może jeszcze dodatkowo wrażenie podczas oglądania zdjęć, szczególnie że będą one bardzo duże.

Album ślubny

W jednym z poprzednich artykułów – Rezygnacja z albumu ślubnego pisałem, że nie warto z niego rezygnować i jako główny powód podawałem to, że duże zdjęcia w formie odbitki papierowej podobają się bardziej. Nie wiem dlaczego tak jest, pewnie o opinię trzeba by zapytać psychologa ;-). Profesjonalni fotografowie niechętnie zgadzają się na rezygnację z albumu ślubnego, bo może dojść do tego, że konkurencyjna usługa fotograficzna o niższej jakości, ale z albumem ślubnym, może być odebrana lepiej, niż jego zdjęcia wyższej jakości, ale bez albumu.

W moich albumach ślubnych najczęściej stosuję formaty 13×18 (dwa na stronę) , które mają sporą „przewagę efektową” nad mniejszymi formatami, najlepsze ujęcia pokazywane są na odbitkach 15×21 – jedno zdjęcie na stronę (szczególnie z pleneru ślubnego), co dodatkowo potęguje wrażenie. W albumach z najwyższych pakietów mogą także pojawić się formaty 18×24 i 24×24.

Dla chętnych Par mogę wykonać album, który wyłożony jest tylko dużymi formatami.

Najlepiej oglądać albumy ślubne w świetle dziennym. Można to uznać za moją fanaberię, ale wszystko co związane z fotografią, w świetle dziennym jest lepsze. Dużo ważniejszą sprawą jest to, aby nie oglądać zdjęć ślubnych w pomieszczeniach ciemnych. Jeśli jest jakieś dodatkowe światło, które można włączyć, to należy to robić.

Telefony, tablety, telewizory

Obok zdjęć ślubnych wysokiej rozdzielczości dostarczanych na płytach lub pendrive, zawsze przygotowuje ich pomniejszone wersje do rozdzielczości ~1920px. Są one przeznaczone do oglądania na wszystkich urządzeniach posiadających ekrany Full HD lub mniejsze – 95% monitorów, telewizorów, smartfonów, tabletów. Zajmują mniej pamięci dyskowej, szybciej się ładują, kopiują i są ostrzejsze. Na wyświetlaczach o wyższej rozdzielczości niż Full HD, tzn. UHD, 4K, WQHD, należy oglądać zdjęcia w pełnej rozdzielczości, tzn nie pomniejszone.

Fotografie w formie cyfrowej polecam oglądać na dużych tabletach (Full HD) i telewizorach. Na telewizorze wrażenie wrażenie będzie dodatkowo potęgowane przez duży rozmiar.

Większość telefonów powyżej ceny 800 zł, posiadają już wyświetlacze o wysokiej jakości, które będą ładnie wyświetlać zdjęcia. Mimo, że są one małe, to wrażenie jakości będzie wysokie ze względu na gęstość pikseli i nasycenie, co za tym idzie ostrość  fotografii i ich kolory.

Kolorystyka ekranu

Niewiele osób o tym wie, a jeszcze mniej zwraca na to uwagę, że monitory tanich oraz starych laptopów (z reguły z matycą TN) mogą wyświetlać niepoprawnie kolory. Są to z reguły komputery przeznaczone do pracy biurowej, których ekran świeci zimniejszym balansem bieli, a prościej mówiąc – bardziej na niebiesko. Przez to wszystkie zdjęcia (także te na stronach internetowych) oglądane na takim komputerze są kolorystycznie przekłamane – zbyt niebieskie i nienasycone. Dla niewprawionego oka różnica będzie widoczna dopiero wtedy, gdy postawimy obok siebie dwa wyświetlacze – jeden prawidłowy (IPS, VA, lub lepszy TN) i drugi nieodpowiedni.

Gdy kupujemy notebooka, warto zwrócić uwagę na to jaką kolorystykę ma jego wyświetlacz (porozmawiać o tym ze sprzedawcą). Należy unikać komputerów z kiepską matrycą.

Jeśli zdjęcia wykonane przez profesjonalnego fotografa, na Waszym monitorze wydają się za jasne, za ciemne lub za niebieskie, to prawdopodobnie jest wina Waszego wyświetlacza, a nie fotografa. Należy wyregulować kolorystykę i jasność monitora (o ile się da – w notebookach z reguły nie ma takiej możliwości). Można tez pomyśleć o zakupie filtra światła niebieskiego (folia naklejana). Telewizory i wolnostojące monitory LCD z reguły posiadają możliwość regulacji kolorystyki i jasności.

 

Artykuły na tej stronie internetowej są moimi własnymi przemyśleniami na podstawie moich doświadczeń jako fotografa ślubnego.
Nie każdy musi się z nimi zgadzać. Nie wolno kopiować treści artykułów bez mojej zgody.
Zachęcam jednak do linkowania moich artykułów na innych stronach.

Komentarze: 3

  1. Iwona Rybacka 5 maja 2017 Reply

    Fajne wskazówki, nigdzie nie widziałam artykułu, który mówiłby JAK oglądać zdjęcia ze ślubu. Świetnie, że znalazł się ktoś, kto taki materiał stworzył :)

  2. Natalka 14 Kwi 2017 Reply

    Tak na prawdę najlepsze do przeglądania fotografii są monitory dla grafików, np. Eizo. Ale pytanie ilu klientów taki ma… :P

    • Paweł 6 Cze 2017

      Klient to nie grafik. Większość klientów ma telewizor LCD, telefon i komputer z kiepskim monitorem TN. Nie można od niego wymagać, żeby miał profesjonalny monitor.

Skomentuj post!

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *