Jak oglądać zdjęcia ślubne

01 Sty 2017 Paweł W Porady fotografa Tagi:

Duże zdjęcia podobają się bardziej. Dlatego przekonuję swoje pary młode do oglądania swoich zdjęć ślubnych w dużych formatach.

Wrażenie, jakie wywiera fotografia ślubna na oglądającym nie zależy tylko od jej jakości, stylu, kompozycji i wyglądu osoby na nim się znajdującej. Wielokrotnie przekonałem się, że to samo zdjęcie oglądane na monitorze komputera, na małej odbitce (9×13), na dużej odbitce (15×21), czy na ekranie telewizora (42″), wywierało na mnie trochę odmienne odczucie.

Ta sama fotografia najmniej podoba mi się na ekranie monitora, mała odbitka papierowa tez nie robi wrażenia, efekt wow jest tylko w przypadku patrzenia na jej duży format, minimum 13×18 cm. Telewizory LCD mają zazwyczaj dodatkowo wyostrzony obraz i nasycone kolory, co może jeszcze dodatkowo wrażenie podczas oglądania zdjęć, szczególnie że będą one bardzo duże.

Album ślubny

W jednym z poprzednich artykułów – Rezygnacja z albumu ślubnego pisałem, że nie warto z niego rezygnować i jako główny powód podawałem to, że duże zdjęcia w formie odbitki papierowej podobają się bardziej. Nie wiem dlaczego tak jest, pewnie o opinię trzeba by zapytać psychologa ;-). Profesjonalni fotografowie niechętnie zgadzają się na rezygnację z albumu ślubnego, bo może dojść do tego, że konkurencyjna usługa fotograficzna o niższej jakości, ale z albumem ślubnym, może być odebrana lepiej, niż jego zdjęcia wyższej jakości, ale bez albumu.

W moich albumach ślubnych najczęściej stosuję formaty 13×18 (dwa na stronę) , które mają sporą „przewagę efektową” nad mniejszymi formatami, najlepsze ujęcia pokazywane są na odbitkach 15×21 – jedno zdjęcie na stronę (szczególnie z pleneru ślubnego), co dodatkowo potęguje wrażenie. W albumach z najwyższych pakietów mogą także pojawić się formaty 18×24 i 24×24.

Dla chętnych Par mogę wykonać album, który wyłożony jest tylko formatami.

Najlepiej oglądać albumy ślubne w świetle dziennym, ale to można już uznać za moją fanaberię (wszystko co związane z fotografią, w świetle dziennym jest lepsze). Dużo ważniejszą sprawą jest to, aby nie oglądać zdjęć ślubnych w pomieszczeniach ciemnych. Jeśli jest datowe światło, które można włączyć, to należy to robić.

Telefony, tablety, telewizory

Obok zdjęć ślubnych wysokiej rozdzielczości dostarczanych na płytach lub pendrive, zawsze przygotowuje ich pomniejszone wersje do rozdzielczości ~1920px. Są one przeznaczone do oglądania na wszystkich urządzeniach posiadających ekrany Full HD lub mniejsze – 99% monitorów, telewizorów, smartfonów, tabletów. Zajmują mniej pamięci dyskowej, szybciej się ładują, kopiują i są ostrzejsze.

Fotografie w formie cyfrowej polecam oglądać na dużych tabletach (Full HD) i telewizorach. Na telewizorze wrażenie wrażenie będzie dodatkowo potęgowane przez duży rozmiar.

Kolorystyka ekranu

Niewiele osób o tym wie, a jeszcze mniej zwraca na to uwagę, że monitory tanich oraz starych laptopów (z reguły z matycą TN) mogą wyświetlać niepoprawnie kolory. Są to z reguły komputery przeznaczone do pracy biurowej, których ekran świeci zimniejszym balansem bieli, a prościej mówiąc – bardziej na niebisko. Przez to wszystkie zdjęcia (także te na stronach internetowych) oglądane na takim komputerze są kolorystycznie przekłamane – zbyt niebieskie i nienasycone. Dla niewprawionego oka różnica będzie widoczna dopiero wtedy, gdy postawimy obok siebie dwa wyświetlacze – jeden prawidłowy (IPS, VA, lub lepszy TN) i drugi nieodpowiedni.

Gdy kupujemy notebooka, warto zwrócić uwagę na to jaką kolorystykę ma jego wyświetlacz (porozmawiać o tym ze sprzedawcą). Należy unikać komputerów z kiepską matrycą.

Jeśli zdjęcia wykonane przez profesjonalnego fotografa, na Waszym monitorze wydają się za jasne, za ciemne lub za niebieskie, to prawdopodobnie jest wina Waszego wyświetlacza, a nie fotografa. Należy wyregulować kolorystykę i jasność monitora (o ile się da – w notebookach z reguły nie ma takiej możliwości). Można tez pomyśleć o zakupie filtra światła niebieskiego (folia naklejana). Telewizory i wolnostojące monitory LCD z reguły posiadają możliwość regulacji kolorystyki i jasności.

 

Artykuły na tej stronie internetowej są moimi własnymi przemyśleniami na podstawie moich doświadczeń jako fotografa ślubnego.
Nie każdy musi się z nimi zgadzać. Nie wolno kopiować treści artykułów bez mojej zgody.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *